Szeretettel köszöntelek a KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Jelentősen és látványosan nőtt a magyar internethasználók aránya az ezredforduló óta, de még mindig sokan vannak, akik nem kapcsolódnak be az online kultúra új világába. Csepeli György és Prazsák Gergő könyve szerint az internetpenetráció növekedésével a digitális egyenlőtlenségek kulturális és személyiségbeli különbségekre vezethetők vissza.
Az internet megjelenése folyamatosan és tartósan mélyreható változásokat indított el a világban, melynek nincs olyan pontja, ahol az internet jelentőségét ne tudnánk felismerni, ha ott van, akkor azért, ha nincs ott, akkor azért - olvasható Csepeli György és Prazsák Gergő által jegyzett, "Örök visszatérés? Társadalom az információs korban" című tanulmánykötet fülszövegén. A szerzők szerint a kultúra lehet a kapocs, amely biztosítja a folyamatosságot az internet nélküli múlt és az online világ által meghatározott jövő között. Kutatásuk azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy ez az átmenet nem mindenki számára magától értetődő, és nem is feltétlenül automatikus. Félő, hogy a digitális átalakulás olyan új egyenlőtlenségeket teremt, amelyek részleges társadalmi bezárkózottsággal, sokak számára pedig a múlthoz való ragaszkodással járhat.
Ma már Európa országaiban összességében többen vannak az internetet
használók, mint az internetet nem használók, és az évezredforduló óta
Magyarországon is ötszörösére nőtt az internetezők aránya. Az internet,
és az ezen keresztül elérhető tartalmak ma már a kultúra
elválaszthatatlan részét képezik a magyar lakosság egy jelentős része
számára is. Fontos azonban, hogy az internethasználók számának
növekedésével a másodlagos digitális egyenlőtlenségek egyre nagyobb
jelentőségre tesznek szert. Ezek az egyenlőtlenségek pedig, a szerzők
szerint az infrastruktúra egyre könnyebb elérhetősége következtében
kulturális és személyiségbeli különbségekre vezethetők vissza.
Csepeli és Prazsák úgy véli, a különböző kultúrafelfogásokból és
személyiségjellemzőkből érthető meg, hogy Magyarországon a felnőtt
lakosság között a legnépesebb csoportot azok az emberek alkotják, akik
nem olvasnak könyveket és internetet sem használnak (37%). Velük
ellentétben az új gazdagok interneteznek és könyveket is olvasnak (25%),
a régi gazdagokat viszont csak a papír alapú élmény varázsolja el,
ugyanis ők könyveket olvasnak, de nem interneteznek (19%). Éppen ekkora
egyébként annak a csoportnak az aránya is, akik nem vesznek könyvet a
kezükbe, de gyakran kapcsolódnak a világhálóra.
Az internethasználati és olvasási szokások önmagukban is jól jellemzik a
magyar társadalom kultúra iránti érdeklődését - hangsúlyozza a
szerzőpáros, hozzátéve, ha a kulturális jelenlétet további kulturális
magatartások figyelembevételével határozzuk meg, akkor egyértelműen
megállapítható, hogy a magyar társadalom mindössze 50 százaléka tesz
olyasmit, aminek köze lehet a kultúrához. Mint írják, a másik 50
százalék tévét néz.
A szerzők 2008-ban végzett szociológiai vizsgálat eredményeire alapozott
megállapításai szerint a magyar lakosság kultúrafelfogására jellemző,
hogy a legtöbben azok vannak, akik a "kultúra" szó hallatán csak a magas
kultúrára gondolnak (36%). A második legnagyobb csoportot a heterogén
kultúrafelfogásúak adják (32%). Számukra a kertészkedés, a városnézés,
az operalátogatás, az olvasás, a blogírás éppen úgy része a kultúrának,
mint a természetjárás, a fényképezés, a bélyeggyűjtés vagy a
múzeumlátogatás.
A harmadik csoportot a nihilisták alkotják (17%), akik gyakorlatilag nem
tudtak a kutatók által felkínált több mint 50 lehetséges kulturális
tevékenység közül olyat megnevezni, mely szerintük része annak, amit
kultúrának hívunk. A legkevesebben a populáris gondolkodásúak vannak,
akik szerint a fájlcsrélés, a csetelés, a természetjárás, a "Barátok
közt" c. filmsorozat vagy a sütés-főzés is beleillik abba, ami a kultúra
szóval jelölhető, a magas kultúrát és a tanulást azonban már nem
sorolják ide. Az internethasználók között a heterogén kultúrafelfogásúak
(41%), míg az internetet nem használók között a magas kultúra hívei
vannak a legtöbben (38%).
Az internetezők kultúrafelfogása tágabb, mint az internetet nem
használóké, amely Csepeli és Prazsák szerint abból is következik, hogy
az internethasználók alapvetően magasabb társadalmi státuszúak, mint az
internetet nem használók. Az előbbiek között a felsőfokú iskolai
végzettséggel rendelkezők aránya mintegy négyszer, a gazdaságilag
aktívaké kétszer, míg a városokban élők aránya 20 százalékkal magasabb,
mint az internetet nem használók között. A szakértők szerint ezen
elsődleges digitális egyenlőtlenségeken túl, az egyén által fontosnak
tartott értékek is döntő befolyással vannak az internethasználatra,
illetve annak hiányára.
Az internetezők között ugyanis magasabb az önmegvalósítók és az
érték-gazdagok aránya, s alacsonyabb az értékhiányosoké. A követett
értékrendek közül az autonómia az, amely a kutatók szerint különös
jelentőséggel rendelkezik. Megállapításaik szerint azok az emberek, akik
úgy vélik, hogy elsősorban önmagukon múlik saját sorsuk alakulása, akik
a "Légy független!" elvet fogadják el inkább az engedelmességre való
felszólítás helyett, gyakrabban használnak internetet, mint azok, akik
nem autonómak.(sg)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az Internet Hotline nem vizsgálja a médiatartalmakat de beküldhetsz károsnak ítélt címeket
Hogyan segít az internet depresszió ellen
Lezajlott az IPV6 tesztje - de még ne kérj új IP címet
Informatikai jártasság nélkül nem megy!