Szeretettel köszöntelek a KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÖSSÉGI INTERNETEZŐK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Szinte automatikusan hivatkoznak a különböző infokommunikációs stratégiák, programok alkotói az „információs társadalom”-ra - írja az infotér.blog. Úgy tekintenek erre a terminológiára, mint valamely elérendő kedvező közösségi magaslatra, vagy többé-kevésbé már megvalósult ideális társadalmi állapotra.
Fontos, de ritkán feltett kérdés, hogy vajon mit is takar e fogalom, és az is, hogy értelmezhető-e egyáltalán társadalmi, gazdaságfejlesztési szempontból? Továbbá: érdemes-e súlyos pénzeket áldozni a fejlesztésére?
Az
információs társadalom az utóbbi néhány évtizedben igen elterjedt
fogalommá vált, következésképpen komoly irodalma alakult ki. Tudományos
igényű folyóiratok foglalkoznak vele, szakirodalma könyvtárnyi méretűvé
nőtt. Konferenciákat rendeznek a témában – így az Infotér Egyesület
június 1-2-i rendezvényén az információs társadalom parlamentet is kap.
Sokféleképpen
lehet vizsgálni – magának az információnak is van matematikai,
gazdasági, társadalmi és sok egyéb elméleti megközelítése –, ezúttal a
közkeletű információs-hálózati társadalom kifejezésről beszélnénk, ahol
az információtechnológia egyre inkább behálózza és átszövi a
mindennapokat, közvetlenül befolyásolja a mechanizmusokat, viszonyokat.
Adja
magát a válasz: az az információs társadalom, ahol az információ
kiemelt szerepű, a társadalom folyamatainak alapja. Az információ és a
kommunikáció azonban mindig is alapvetően fontos volt az emberi
csoportokban. Információcsere nélkül nem működnek az emberi kapcsolatok.
Vagyis ha ez az alapja az információs társadalomnak, akkor minden
eddigi emberi társadalom információs volt. Másutt kell tehát keresni a
megoldást.
A Wikipédia ezt írja az információs társadalommal
kapcsolatosan: „az információs társadalom elmélete szerint a
társadalomban az információ előállítása, elosztása, terjesztése,
használata és kezelése jelentős gazdasági, politikai és kulturális
tevékenység. Ennek közgazdasági társfogalma a tudásgazdaság, amely
szerint az értelem gazdasági hasznosításán keresztül érték jön létre.
Ennek a társadalomtípusnak a sajátossága az információ-technológia
központi szerepe a termelésben, a gazdaságban és általában a
társadalomban.”
A fenti definíció lényeges eleme az, hogy az
információ és a kapcsolódó tevékenységek önálló életre kelnek, az
információ és kezelése önálló gazdasági és társadalmi tényezővé válik, a
gazdaság virtualizálódik, dematerializálódik stb. (a további hasonló
fogalmaktól most megkímélném a kedves Olvasót). Itt említendő a szintén
sokszor hallható, olvasható „digitális szakadék”: vagyis az a probléma,
amely fennállása esetén önmagában az információhiány, az elérés
nehézkessége vagy hiánya nagyon komoly hátrányokat okozhat a társadalom
érintett rétegeiben. E jelenség korábban ugyancsak létezett. Akinek több
információ – és ebből fakadó képesség – volt a birtokában, az
előnyökkel rendelkezett. A hatás azonban nem volt ilyen tömeges és
gyors, mint korunkban. Ráadásul olyan méretű különbségek alakulhatnak ki
akár egy kis csoporton, akár családon belül is, ami korábban nem volt
elképzelhető.
Az információs társadalom és fejlesztésének
témaköre véleményem szerint néhány évvel, évtizeddel korábban jóval
nagyobb népszerűségnek örvendett. Ma valahogy kevésbé van erről szó,
más, divatosabb fejlesztési célokról lehet olvasni a különböző
anyagokban: zöld gazdaság, innováció, stb.
Pedig ha a fenti
meghatározásából indulunk ki, akkor az információs társadalom témaköre
aktuálisabb, mint valaha. Az információtechnológiai eszközök soha nem
látott változatosságban, számban és elterjedtségben állnak
rendelkezésre, a mobilitás korábban elképzelhetetlen szintre növekedett.
Így az információtechnológiai eszközök immár képessé váltak arra, hogy
bizonyos alapvető feltételek (például elektromos áram) meglétekor, bárki
bármikor és bárhol használhassa ezeket. Az infokommunikációs eszközök a
mindennapok alapvető eszközeivé váltak.
Az információs
technológiát a fejlesztési programokban úgy emlegetik, mint a
versenyképesség, a hatékonyság és hasonlóak egyik feltételét. Szerintem
ma már ennél tovább léphetünk. Elmondható, hogy e technológia
általánosságban a társadalmi-gazdasági viszonyok egyik eszközévé vált.
Tehát ma már nem az a kérdés, hogy kell-e IT, hanem hogy az IT maga
legyen minél jobb, hatékonyabb és minél jobban használható. Ami azt is
jelenti, hogy az IT fejlesztési programoknak is tovább kell lépniük.
Nem
elegendő, hogy komoly pénzeket áldoznak a különböző informatikai és
kapcsolódó fejlesztésekre: az igényekhez kell alkalmazkodni, vonzóvá
kell válni a különböző felhasználói csoportok számára. A fejlesztési
programoknak, stratégiáknak ki kell terjedniük a legmagasabb szintű
professzionális felhasználóktól kezdve a digitálisan írástudatlanokig
tartó teljes spektrumra, minden szempontra: a tartalomra, a
felhasználókra, a háttérre, a szervezeti folyamatokra és így tovább.
Az
elmélet síkján nagy az egyetértés évtizedek óta, ám a gyakorlat
problémáinak megoldásáról élénk a vita. Ha igaz, hogy Magyarországon a
„16 év feletti lakosság csaknem fele még mindig nem digitálisan
írástudó” (forrás: Digitális Megújulás Cselekvési Terv), akkor az
újragondolás elkerülhetetlen.
Új stratégia, a Digitális Megújulás
Cselekvési Terv már létezik. A konkrét programok, futó és későbbi
pályázatok szintjén is szükséges a felülvizsgálat. Előfordul, hogy a jó
stratégiai célkitűzések érvényesítése a végrehajtás szintjén, a
jogszabályokban, a pályázatokban, az eljárásrendekben nem sikerül és ez
okozza az eredménytelenséget.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az Információs Társadalom Parlamentje: cél a digitális kompetenciák elsajátítása
Az ATV vendége volt Bonyhádi Zsuzsa Információs Társadalom Mentor Egyesület elnöke